Měl nás zachránit (?)

A letos to nebude. O čem je řeč? Realitní zákon. Odborná i laická veřejnost dlouho očekávala jeho schválení a nebude asi nic. A mě znovu naskakuje ta kontroverzní otázka: pomůže POUZE zákon zlepšení kvality realitního trhu a makléřů?

Krátce, co se vlastně stalo? Legislativní rada vlády přerušila projednávání zákona. Tzn. že se kvůli tomu zákon letos opět nestihne schválit. Je to překvapení i pro samotné  Ministerstvo pro místní rozvoj. K návrhu v minulosti nebyly takřka žádné připomínky.

Garážové realitky a neprofesionální realitní makléři mohou být v klidu.  Což asi jsou. To, co mělo pomoci regulovat činnost realitních kanceláří a makléřů, asi zatím nebude. Hlavním důvodem jsou požadavky na rozšíření definice realitního zprostředkování v zákoně o tom, co tam patří a co ne. Laicky řečeno.

Zákon musí pomoci, ale …

Dle mého názoru je k tomu potřeba nutně jedna zásadní věc. Pomoc a pozitiva ze zákona musí být přijata makléři, klienty a všemi, kterých se to dotkne. Přijetí a ochota něco dělat jinak může nastat, pokud si všichni uvědomí, že je potřeba s každou změnou začít malými kroky u sebe. Nic nebude jinak, pokud v našich hlavách, postupech a nastavení  zůstane vše při starém.

Vše musí začít u pochopení základních věcí.

Jaké to jsou?

  • účast ve velmi populárních  krysích závodech mezi makléři je vyčerpávající a stojí je peníze a nervy a produjuje nespokojené klienty,
  • soupeření velmi naivně s dalšími deseti makléři o jednu zakázku vám přinese stres, méně peněz a majitelům nižší ceny,
  • jediný zdroj pro nové kontakty nemůže být telefon a monitoring a vymýšlení si různých zábavných sdělení do telefonu,
  • finanční, proklientský a efektivní přístup pro trh je pouze práce s exkluzivitami, vše ostatní je jen obchodování na štěstí a náhodu a na to normální člověk nemá čas ani chuť
  • problém exkluzivit není na trhu ani u majitelů, ale u každého jednoho obchodníka
  • je nezbytné zapojit všechny moderní nástroje, které nám dnešní doba nabízí pro lepší službu klientům a maximální prodeje nemovitostí 
  • služba klientovi je priorita a pokud to budeme ctít, pak přijdou i peníze a spokojení klienti
  • není v pohodě to dělat jako všichni ostatní
  • být na špici, znamená se neustále vzdělávat 
  • pomlouvat konkurenci a neustále něco kritizovat a schovávat se vdavu ještě nikomu nepomohlo ani neprospělo

Pak můžeme mluvit o kultivaci realitního trhu a změnám k lepšímu.

Jasně tím totiž vyšleme všem klientům jasný signál, že jsou určitá pravidla a že toto je cesta k jejich bezpečí, pohodě, skvělému profitu z prodeje nebo pronájmu a zlepšení kvality celé transakce. Bude pro ně snažší si vybrat správného makléře, dostat lepší službu a tudíž být spokojenější. Protože je to přehledné, chytré, efektivní, kontrolovatelné a prostě jediné možné. Chápu, že to pro některé zní možná naivně.

Nicméně jsem v klidu.

Je mi jasné, že kdo nechce a netouží po kvalitě, pak tomu ani zákon nepomůže. Nad těmito řádky bude trousit různé poznámky . V pořádku.  Ti co patří mezi těch omílaných 20% to buď už dělají nebo změnu udělají a dokazují, že to jde. Těm by pak zákon  měl pomoci. Všechno spolu totiž souvisí. Alibisticky se spoléhat pouze na legislativu, přestože ji potřebujeme více než kdy jindy,  dle mého skromného názoru nestačí.

Selekci mezi makléři nepochybně probíhá a nastane ještě větší. Záleží na každém z nás, jak k tomu přistoupíme. Mám to štěstí, že kolem mne vidím ať už v praxi nebo na seminářích a živých akcích ty, kteří už to pochopili a makají na sobě.  Jste mezi nimi i vy?

Díky za vaše názory a komentáře níže.

Mějte krásný den. Ivana

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.